STP Timișoara Forum: Tramvaie Timis 2 - STP Timișoara Forum

Salt la continut

Imagine postata
  • (7 Pagini)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Tramvaie Timis 2 Evaluare topic: ***** 1 Voturi

#21 Useril este offline   Claudiu 

  • RATT staff
  • PipPipPip
  • Grup: RATT Staff
  • Postari: 126
  • Inregistrat: 19 martie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Timisoara
  • Interese:electronica

Postat 01 aprilie 2008 - 17:04

Dr2005 a spus:

Concluzie: putem produce tramvaie mai ieftine decat Siemnes, Bombardier etc.. Dar nu exista vointa (politica).

A produce tramvaie nu inseamna sa iei modele vechi de 40 de ani si sa le cosmetizezi, in special din punct de vedere estetic. Producerea unui tramvai implica proiectarea sa de la zero, folosind solutii tehnice actuale.
Dar nu ma mira, este stilul RATB, la fel cum au facut la sfarsitul anilor '40 construind troleibuze din autobuze Renault dezafectate si motoare de tramvai, sau la inceputul anilor '80 cand au cosmetizat tramvaiele Electroputere. Si sa nu uitam ca tipul de baza de V3A reprezinta copia unui tramvai german (Linke-Hofmann-Busch GT8), spre deosebire de Gb2/2 si Timis, care au fost proiectate de la zero si fabricate la Timisoara.
0

#22 Useril este offline   Dr2005 

  • Membru onorific
  • Grup: Membru onorific
  • Postari: 1.403
  • Inregistrat: 18 martie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Bucuresti, Sector 6 - Drumul Taberei

Postat 01 aprilie 2008 - 18:32

LHB GT8, nu GT6. Ce s-a construit dupa 1993 e tramvai nou, construit de la zero, fara nimic preluat de la vagoanele asa-zis ,,modernizate".
Revenind la Timiş, acesta este dotat cu compresor... care facea exploatarea mai dificila, spre deosebire de V3A care nu avea nevoie de aer. Deasemenea, Timis 2 avea mari probleme la urcarea pantelor, vezi accidentele petrecute la Iasi care au determinat urgent casarea in masa a vagoanelor. In schimb, pentru orasele cu pante mai mici, gen Timisoara, Ploiesti, Cluj a fost un vagon foarte bun. La Cluj chiar exista 2 Timişuri dotate cu chopper.

La sfârşitul anilor '80 au fost produse 2 prototipuri de Timiş articulat, Timiş V2, însă a venit Revoluţia şi s-a ales praful. Problema este, însă, că Electrometal s-a dus :( Timişul articulat ar fi avut mari şanse să depăşească V2A-ul ca utilizare...
0

#23 Useril este offline   Claudiu 

  • RATT staff
  • PipPipPip
  • Grup: RATT Staff
  • Postari: 126
  • Inregistrat: 19 martie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Timisoara
  • Interese:electronica

Postat 01 aprilie 2008 - 23:54

Dr2005 a spus:

Ce s-a construit dupa 1993 e tramvai nou, construit de la zero, fara nimic preluat de la vagoanele asa-zis ,,modernizate".

Site-ul oficial al RATB insa sustine altceva:
- "1993 :: Începe modernizarea vagoanelor V3A, în baza unui proiect propriu"
- "1999 :: Se finalizează prototipul existent de tramvai V2ST din transformarea vagoanelor Tatra"
(http://www.ratb.ro/index.php?page=meniu&am...ubrica_meniu=61)

In ceea ce priveste sistemul de franare pneumatic al vagoanelor Timis, il gasesc mai sigur decat cel comandat electric (s-au vazut si cazuri de V3A scapate de sub control din cauza arderii sigurantei principale pe joasa tensiune), pentru ca sistemul de frana pneumatica are comanda directa, fara sisteme intermediare care pot provoca defecte. Iar calea ferata, unde de asemenea este folosit, il considera sigur. In cazurile de la Iasi, se pare ca nu doar Timisurile au provocat accidente (vezi cazurile mai recente), si cea mai probabila cauza ar fi intretinerea necorespunzatoare a tramvaielor.
0

#24 Useril este offline   Dr2005 

  • Membru onorific
  • Grup: Membru onorific
  • Postari: 1.403
  • Inregistrat: 18 martie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Bucuresti, Sector 6 - Drumul Taberei

Postat 02 aprilie 2008 - 04:12

Site-ul RATB stie la fel de multe despre tramvaie ca var'meu care are 6 ani...

Tot ce este ,,modernizat" a fost construit de le zero. Si eu credeam ca e vorba de modernizare, pana am vazut cu ochii mei cum se casapea un vagon cu autogenul, in vreme ce prin curte facea probe noul vagon cu acelasi nr. de inventar. In opinia RATB, si BucurLF tot V2A modernizat e, insa nu s-a hotarat inca ce V2A va fi casat in contul lui.

La Iasi au fost, intr-adevar,si accidente provocate de alte modele de tramvaie (sa nu uitam de cele 3 GT4 de anul trecut... fabricate in 1959 sau ca acum cativa ani un V2A s-a rupt la un macaz). Ca tot veni vorba, in Monografia Transportului Public din Iaşi se vorbeşte despre ,,ţeapa" pe care o luase oraşul cu Timişurile şi cum unele vagoane fuseseră folosite încă de noi ca donatoare de piese. Mă rog, e opinia celor din Iaşi. Nu acelaşi lucru pot să-l spun despre Cluj, unde circulă şi vor mai circula multă vreme Timişuri.

V3A-uri scapate de sub control... am vazut si eu destule... desi principalul motiv era ca vatmanii scoteau siguranţa pedalei om-mort sau puneau o greutate pe ea (piatră de pavaj, în general). Chiar acum o lună un vagon (#324) a plecat singur si s-a oprit 10m mai in fata in spatele altuia.
Nu am zis ca sistemul nu e sigur, însă unele regii au preferat să renunţe la Timişuri tocmai din cauza compresorului.
0

#25 Useril este offline   Chagall 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 10.114
  • Inregistrat: 18 martie 08
  • Sexul:nespecificat

Postat 05 aprilie 2008 - 13:20

Primul tramvai de mare capacitate şi silenţios a fost conceput de un timişorean

La cei 74 de ani ai săi, inginerul dr. Gheorghe Bihoi rememorează vremurile care l au consacrat ca inventator cu cele mai multe brevete cu soluţii tehnice performante, înglobate într-un singur obiectiv: tramvaiul timişorean, legendarul mijloc de transport al locuitorilor urbei de pe Bega, acolo unde s-au născut povestioarele acestor locuri. Ele sunt indisolubil legate de carul de pe şine, mai cu seamă cel cu numărul 6, cu cel mai vechi vatman, „tramvaist” de când e lumea, şi cea mai... voinică taxatoare, de aproape 100 de kg, văzută vreodată într-un vagon de tramvai. Povestioarele aveau să devină istorie... Timişorenilor le plăcea „şasele”, care ocolea oraşul începând dis-de-dimineaţă şi se retrăgea hodorogind la miezul nopţii. În anii 1930 se putea ajunge cu el oriunde. Oraşul era mic, iar vagonul cu cel mult 20 de călători îi lăsa unde doreau. Puteau chiar sări din mers, mai ales în curbe, pentru că acolo încetinea, scrâşnind şi ţiuind din roţi, de simţeai că ţi se taie coloana vertebrală... Mult mai târziu, bănăţeanului ajuns inginer nu-i plăcea deloc cum „făceau” tramvaiele din târg. Umblase prin lume şi văzuse câte ceva. Chiar şi tramvaie.
Undeva, în cartierul Fabric, tânărul inginer Gheorghe Bihoi îşi începuse cariera de specialist în transport electric urban şi se apucase de treabă cu 12 oameni inimoşi, ingineri, tehnicieni şi proiectanţi. Îşi propuseseră să gândească un tramvai mai spaţios, mai rapid, mai arătos, dar, înainte de toate, mai puţin zgomotos. Un vis pe care mai târziu l-a văzut cu ochii. Au trecut însă anii şi a rămas în urmă doar o legendă, nostalgia unei trecute izbânzi a iscusinţei şi inventivităţii bănăţene...

Apel la tradiţie

Oameni ca inginerii Gheorghe Bihoi, Radu Ozon şi Ernest Marschang sau tehnicianul Mihai Bocuş şi alţi tineri entuziaşti lucrau, la începutul anilor 1960, cu dotarea tehnică pe care o aveau la îndemână. Proiectele prindeau viaţă în spaţii înguste şi întunecoase, piesele se turnau în atelierele de pe Bd. Take Ionescu nr. 56, unde astăzi se află sediul Regiei Autonome de Transport. Doar că socotelile de acasă nu se potriveau cu cele din târg. În Capitala dominată de un Comitet de Stat al Planificării, atotputernic, cu braţul lung până în provinciile ţării, se hotărau toate destinele celor cuprinşi în „câmpul muncii”. Începuseră să-şi pregătească echipamentul, urmând să-l instaleze pe un tramvai construit în 1940, cu care timişorenii se obişnuiseră de-a lungul anilor. Pe vagonul motor urma să fie adaptat sistemul care îi asigura mersul lin. De la „centru”, însă, se dorea cu totul altceva. Maxim Berghianu, preşedintele comitetului cu pricina, ţinea morţiş să le impună timişorenilor tramvaie de tip Pullman, provenite de la Craiova, cu o suspensie greşit concepută, care pe deasupra distrugea calea de rulare. „Colac peste pupăză, după ce a eşuat tentativa de a impune varianta craioveană, au urmat presiunile dinspre ITB-ul bucureştean, cu alte proiecte şi câte şi mai câte siluiri în trombă”, îşi aminteşte Bihoi. În cele din urmă, statornicia lui şi a întregii echipe de la Întreprinderea de Transporturi din Timişoara, din atelierul de pe Take Ionescu, părea să salveze situaţia. „Avem propriul nostru proiect. Nu ne trebuie tramvaiele care nu se potrivesc pe căile noastre”, le a spus inginerul Bihoi. Era momentul când se profila cu repeziciune prototipul vagonului de tip Timiş. Dar mai era o redută de cucerit. În marile oraşe din Europa, unde era tramvaielor părea să se fi sfârşit, se revenea treptat la soluţia tradiţională a transportului electric pe şine. Şi România avea nevoie de tramvaie performante. La Timişoara se făcuse atunci, la finele anilor 1960, primul pas.

O frână de şofer

Când vagonul prinsese contur, constituindu-se apoi într-un tren de mare capacitate, cu un spaţiu pentru 150 de călători, „mai urma să obţinem avizul ITB-ului din Bucureşti”, îşi aminteşte inginerul Gheorghe Bihoi. Directorul general, un fost şofer cu rude în guvern, a rostit un răspicat „nu”, invocând „deficienţe tehnice” ale proiectului. „Bietul, nu pricepea o iotă din transportul electric urban”, spune Bihoi şi astăzi cu năduf, „iar tramvaiul nostru era de 5-6 ori mai ieftin decât «Tatrele» din Arad şi Iaşi”, mai spune el. „Aveam o soluţie cu posibilităţi tehnice autohtone, care avea să facă ocolul ţării, într-o perioadă în care în lumea comunistă se copia pe rupte”, îşi mai aminteşte el. Văzuse în fosta Uniune Sovietică, unde de altfel îşi făcuse studiile la Facultatea de Transport Electric Orăşenesc a Institutului de Gospodărie Comunală din Harkov, cum ruşii copiau orice, piesă cu piesă. „Nu le păsa de licenţe şi scrupule”, se destăinuie omul care a scris un raft de cărţi, din gândire proprie. Îşi mai aminteşte cum se „fura” acolo un model american de generator, adus „cu sacrificii” de peste Ocean.

Fabrica din cartierul Dâmboviţa

Între timp, la Timişoara, unde oamenii din echipa lui Bihoi erau deja cu o lungime înaintea celor de la ITB, se ridica noua fabrică de tramvaie. Dar şi în Capitală se preconiza realizarea unui vehicul electric propriu. Acolo fusese adus, într-o manieră pur rusească, un tramvai din Germania. Când timişorenii au dorit să-l vadă, oaspeţilor li s-a interzis să se apropie. „Era tras undeva într un ungher de depou, acoperit cu o prelată mare şi păzit de «băieţi»”. La Timişoara construiseră un vehicul cu angrenaj silenţios, o transmisie originală, de concepţie unică în ţară la acea dată, care estompa complet zgomotul produs între roată şi osie. Se născuse un nou produs, „tramvaiul lui Bihoi”, care în scurt timp devenise o noutate absolută în ţară. Chiar şi caroseria şi spaţiul pentru călători erau proiectate şi realizate în fabrica timişoreană, după concepţia inginerului dr. Gheorghe Bihoi, bănăţeanul care-şi propusese şi reuşise în final să dea oraşului de pe Bega tramvaiul Timiş I, iar apoi vagoanele cu una şi două articulaţii, cu burduf. În ele puteau călători comod până la 200 de persoane într-un singur parcurs. Bihoi devenise inginer-şef de concepţie, iar din 1980 director... Modelul conceput de el ajunsese, însă, după bine cunoscutul obicei al vremii comuniste, unul dintre cele mai bine păzite „secrete de stat”. Modelul trezise deja interesul autorităţilor comuniste din epocă. După o vizită a lui Ilie Verdeţ, în ziua în care prima garnitură părăsea fabrica, echipa inginerului-inventator s-a pomenit cu o nouă ospeţie, tot la „nivel înalt”: Paul Niculescu-Mizil. „Taman când să ne bucurăm de izbânda noastră, tramvaiul aflat în probe s-a blocat din cauza unei pene de curent, exact în dreptul Catedralei, cu Mizil cu tot, aşezat comod pe banchetă. Ne-au trecut toate năduşelile. Apoi călătoria a continuat prin oraş cu tramvaiul care parcă plutea”, îşi deapănă specialistul amintirile.

Macazurile de ieri şi de azi

A urmat bătălia oraşelor din ţară pentru tramvaiul silenţios fabricat la Timişoara. În metropola bănăţeană, la Craiova, Oradea, Arad, Galaţi şi Iaşi circulau vagoanele care purtau marca Timiş. De poarta fabricii din cartierul Dâmboviţa trecuseră, până la desfiinţarea fabricii în 1990, 250 de garnituri de tramvaie de mare capacitate. Se rezolvase cu mijloace proprii, ieftine, un impas generat de o criză energetică de care fusese cuprinsă în anii 1970 întreaga Europă. Inginerul Gheorghe Bihoi, care iniţiase realizarea noului vehicul cu cea mai modernă soluţie de estompare a zgomotului de rulare, era deja autorul unor lucrări ştiinţifice având ca temă reţelele, căile de rulare ale mijloacelor de transport pe şine cu tracţiune electrică şi recuperarea energiei la vehiculele urbane cu propulsie electrică. Aproape toate cele 9 invenţii care poartă semnătura lui s-au regăsit în noul tramvai sau în obiective legate de el. Bunăoară, macazul automat, care de ani buni înlocuieşte un dispozitiv din 1920, instalat la intersecţiile din pieţele Maria şi Iosefin, se află şi acum în exploatare. De atunci, lucrătorii depourilor de tramvaie din oraş au montat 20 de macazuri de tramvai şi troleibuz, şi unii dintre ei nici nu l-au cunoscut pe vestitul inventator timişorean.

Nostalgie

Priveşte sceptic în urma tramvaielor nemţeşti, care străbat acum oraşul. Le ascultă ţăcănitul roţilor şi dă din cap nedumerit; tramvaiele astea le mai văzuse cândva în Germania, prin anii 1970. Deşi confortabile, călduroase pe vreme geroasă, nu poţi să nu le auzi scrâşnetul frânelor şi al roţilor, mai cu seamă la cotituri, vrea să-mi explice cel care cu ani în urmă a scris o istorie a oraşului, el, părintele tramvaiului care a rămas o amintire. Cu puţini ani în urmă, mai circulau 20 de garnituri din cele concepute şi construite de el acum câteva decenii. Deşi are un Mercedes de toată mândreţea, inginerul Bihoi călătorea cu „tramvaiul lui” şi-i tresălta inima de bucurie că mai rezista bine după atâţia ani. „Am fugit de decibelii tramvaielor vechi şi acum...”, concluzia trebuie s o trag eu. Inventatotul cu 9 brevete nu mă lasă cu una, cu două... Se consolează că mai sunt în depoul de pe Bd. Take Ionescu 30 de garnituri oricând gata de drum şi pe care le poate revedea atunci când îi dau târcoale amintirile. Doar fabrica nu mai e. Acum, România nu mai duce lipsă de tramvaie. Cele nemţeşti se aduc la preţuri modice, dar soluţia e tranzitorie, e convins Bihoi şi crede nestrămutat că tramvaie româneşti vor mai fi. Dar până atunci, îl încearcă nostalgia şi oricum o undă de tristeţe...

Reţele de tracţiune electrică în lume

l Cea mai mare reţea de tracţiune electrică din lume se află la St. Petersburg, în Federaţia Rusă, şi cuprinde 600 de km de cale. Este circulată de 1000 de tramvaie. Conform unei statistici ruseşti şi internaţionale de specialitate, infrastructura reţelei din metropola de pe Neva este învechită şi se află într-o stare deficitară.
l În S.U.A., circulă tramvaie în 38 de localităţi. Tramvaiele din Atlanta transportă săptămânal, într un ritm de 24 de ore din 24, peste 250000 de călători.
l În Canada, 5 oraşe beneficiază de transport electric urban pe o cale de fier.
l La ora actuală, în 20 de ţări din Europa circulă tramvaie. Pe plan mondial, se preconizează extinderea reţelelor de transport în comun prin tracţiune electrică pe şine.

Scurt istoric

1869 - La Timişoara porneşte la drum, pe un traseu de 6 km, primul tramvai din Europa, tras de cai. Avea compartimente de clasele I-III, cu bilete la preţuri între 8 şi 20 de creiţari, în funcţie de distanţă. Vagonul era fabricat la Viena şi se află astăzi alături de alt vagon austriac din 1872, ambele funcţionale, la Muzeul tramvaiului de la RATT. În 1899, primul tren iniţial tras de cai a fost electrificat pe o distanţă de 10,7 km.
1871 - Se constituie la Bucureşti prima „Societate Română de Tramvaiuri” şi se inaugurează primele vehicule pe şine, trase de cai.
1894 - Prima linie electrică la Bucureşti, pe traseul Obor-Cotroceni.
1900 (1 martie) - Se inaugurează la Iaşi prima linie electrică de tramvai între gară şi Hala Centrală.

Pagină realizată de GERHARD BINDER

Sursa: http://www.agenda.ro...3-06-senza1.htm
0

#26 Useril este offline   propper 

  • Membru Onorific
  • Grup: Membru onorific
  • Postari: 54
  • Inregistrat: 24 martie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Timisoara (Banat)
  • Interese:mijloace de transport in masa (inclusiv trenuri)

Postat 17 aprilie 2008 - 22:12

:) :cry: :D :D FRUMOS! Imi plac povestirile de genul acesta :) ... Mersi mult de tot Chagall ! :)
0

#27 Useril este offline   garcon 

  • Membru Senior***
  • Grup: Membri seniori
  • Postari: 552
  • Inregistrat: 28 aprilie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Timisoara

Postat 01 mai 2008 - 01:02

Stie cineva sa ne spuna de ce anumite vagoane motor din seria Timis 2, care au circulat in Timisoara in anii 80, nu au avut remorca proprie? Se stie ca remorca avea numarul de parc mai mic cu 230 decat numarul de parc al vagonului motor "alocat".
Au existat insa o serie de vagoane motor care nu au circulat decat fie fara remorca, fie cu remorca de la alte vagoane motor. Astfel vagoanele motor cu numere de parc de pe la 328 sau 329 pana pe la 334 nu au circulat cu vagoane remorca cu numar de parc aferent (deci de pe la 98/99 pana pe la 104). Cand eram copil, devenise o curiozitate sau un "sport" sa tin minte care remorca era alocata carui vagon motor, or trenurile mentionate mai sus nu le-am vazut niciodata cu propria remorca.
0

#28 Useril este offline   Chagall 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 10.114
  • Inregistrat: 18 martie 08
  • Sexul:nespecificat

Postat 19 iunie 2008 - 22:30

Iata si poza celebrului tramvai Timis 2 articulat.

(poza preluata de pe tramclub.org)

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Timis2articulat.jpg

0

#29 Useril este offline   Dr2005 

  • Membru onorific
  • Grup: Membru onorific
  • Postari: 1.403
  • Inregistrat: 18 martie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Bucuresti, Sector 6 - Drumul Taberei

Postat 21 iunie 2008 - 01:37

De fapt preluată din ,,CD40", un material COMERCIAL scos de Blickpunkt Strassenbahn acum câţiva ani. Dar cum onoarea Tramclubului este nulă... sunt curios ce o să zică nemţii dacă o văd (având în vedere că e de pe un disc destinat exclusiv vânzării).
0

#30 Userul este online   Florin.B RATT 

  • STPT Forum Admin
  • Grup: Admin
  • Postari: 25.837
  • Inregistrat: 06 martie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:RATT

Postat 21 iunie 2008 - 13:22

Sper sa nu fie probleme (la urma-urmei tramvaiul e al nostru :) ). Daca vor fi, o stergem. (poza, nu noi <_< )
0

#31 Useril este offline   Dr2005 

  • Membru onorific
  • Grup: Membru onorific
  • Postari: 1.403
  • Inregistrat: 18 martie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Bucuresti, Sector 6 - Drumul Taberei

Postat 21 iunie 2008 - 16:43

Totuşi, vina este a Tramclubului.... şi cum disclaimerul site-ului spune că orice de acolo se poate copia şi re-posta oriunde...

Revenind la tramvai... ce s-a întâmplat cu el? A fost casat sau zace ascuns undeva in coltul unei hale? Exista poze la RATT cu acest vagon? Sau date tehnice?
0

#32 Userul este online   Florin.B RATT 

  • STPT Forum Admin
  • Grup: Admin
  • Postari: 25.837
  • Inregistrat: 06 martie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:RATT

Postat 21 iunie 2008 - 17:04

Luni sper sa aflu mai multe detalii despre el de la dl. Illes.
0

#33 Useril este offline   Chagall 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 10.114
  • Inregistrat: 18 martie 08
  • Sexul:nespecificat

Postat 06 octombrie 2008 - 22:30

Inca o poza cu Timis 2 articulat.

Intrebarea mea ar fi, daca mai exista in arhiva RATT poze cu cele doua timisuri articulate? Si daca da, pot fi cumva scanate si publicate aici pe forum?

(poza preluata de pe transira.ro)

(de pe un alt topic)

Prototip Timis articulat fabricat in 1985.
A circulat o scurta perioada de timp pe linia 7 cu numarul de parc 229. Acest model oficial n-a fost al RATT-ului.

Imagine postata

Imagine postata

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: electrometal_v2_1_154.gif

Aceasta postare a fost editata de Florin.B RATT: 07 octombrie 2008 - 21:12

0

#34 Userul este online   Florin.B RATT 

  • STPT Forum Admin
  • Grup: Admin
  • Postari: 25.837
  • Inregistrat: 06 martie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:RATT

Postat 07 octombrie 2008 - 21:10

Vezi postareaChagall, la Oct 6 2008, 23:30, a spus:

Intrebarea mea ar fi, daca mai exista in arhiva RATT poze cu cele doua timisuri articulate?


Am o gramada de poze din arhiva (o parte le-am pus si pe forum), dar cu Timisul articulat nu am gasit. O sa mai intreb (poate are dl. Illes ceva)
0

#35 Useril este offline   Illes Mihai 

  • Moderator: Restaurare Tramvaie
  • PipPipPip
  • Grup: RATT Staff
  • Postari: 58
  • Inregistrat: 08 aprilie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:R.A.T.T. - Serviciul Tehnic

Postat 07 octombrie 2008 - 22:01

ATENţIE !!!
Au existat 2 tramvaie articulate fabricate în Timişoara.

În 1982 s-a executat un Timiş-2 articulat, care a circulat o bucată de vreme prin oraş, dar după ce au apărut defecţiuni la nivelul articulaţiei a fost scos din trafic. După 1990 s-a casat şi s-a tăiat.

Din 1983 s-a demarat proiectarea unui nou tip de tramvai la Electrometal Timişoara - denumit generic T83 !!!
S-au executat două prototipuri: un vagon motor solo şi un vagon articulat.
Vagonul articulat (cel cu pantograf simetric din ultima poză color postată în acest topic) avea comandă clasică, adică cotroller şi frânare reostatică.
A fost finalizat în 1985 şi s-au făcut cu el probe prin oraş. Avea boghiuri bimotoare, după o concepţie a proiectanţilor de la Metroul Bucureşti.
Prin 1989 s-a considerat prototipul OK şi s-a oferit spre vânzare către IJTL ... n-a mai fost să fie ... După ce Electrometalul a sistat fabricaţia de tramvaie, şi acest vehicol a fost casat şi tăiat.

Varianta vagon motor solo urma să fie echipată cu chopper. ICPE Bucureşti a proiectat şi a executat choperul. A urmat o lungă perioadă de încercări şi probe ... din cauza fiabilităţii precare a componentelor electronice (nu s-a admis importul !!!), acest tramvai nu a fost finalizat niciodată. Până la urmă a avut aceiaşi soartă ca şi varianta articulată.

Cu stimă,
Mihai Illes
1

#36 Useril este offline   Chagall 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 10.114
  • Inregistrat: 18 martie 08
  • Sexul:nespecificat

Postat 07 octombrie 2008 - 22:08

Alte poze mai exista cu aceste doua modele?
0

#37 Useril este offline   Illes Mihai 

  • Moderator: Restaurare Tramvaie
  • PipPipPip
  • Grup: RATT Staff
  • Postari: 58
  • Inregistrat: 08 aprilie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:R.A.T.T. - Serviciul Tehnic

Postat 08 octombrie 2008 - 12:20

Iată câteva imagini scanate.

1. Tramvai Timiş-2 compus din vagon motor + vagon remorcă

Imagine atasata: Tren_Timis_2___desen_00.jpg

Imagine atasata: Tren_Timis_2___foto_01.jpg

2. Tramvai Timiş-2 articulat

Imagine atasata: Vagon_V2_Timis___foto_02.jpg

Imagine atasata: Vagon_V2_Timis___foto_01.jpg

3. Tramvai V2C - T83 articulat

Imagine atasata: V2C___02.jpg

Imagine atasata: V2C___01.jpg

Sper că acum totul este mai clar ...
Salutări,
Mihai Illes
1

#38 Useril este offline   cseh_17 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 12.262
  • Inregistrat: 18 martie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:Bergisch-Gladbach / Köln

Postat 08 octombrie 2008 - 15:35

Cred ca s-a mai pus intrebarea dar o mai pun odata.Nu s-ar putea realiza o copie a acelui Timis2 articulat din cele ramasi si cele casate dintre Hanse si Wegmannuri?
0

#39 Useril este offline   Illes Mihai 

  • Moderator: Restaurare Tramvaie
  • PipPipPip
  • Grup: RATT Staff
  • Postari: 58
  • Inregistrat: 08 aprilie 08
  • Sexul:masculin
  • Locatia:R.A.T.T. - Serviciul Tehnic

Postat 08 octombrie 2008 - 15:53

Vezi postareacseh_17, la Oct 8 2008, 16:35, a spus:

Cred ca s-a mai pus intrebarea dar o mai pun odata.Nu s-ar putea realiza o copie a acelui Timis2 articulat din cele ramasi si cele casate dintre Hanse si Wegmannuri?


Singurele componente noi (faţă de un vagon motor Timiş-2) ale acestor vagoane au fost articulaţia şi boghiul purtător de sub articulaţie.
Proiectele au rămas la Electrometal, după ce noi "ultimii mohicani" de la atelierul de proiectare ne-am transferat la RATT - probabil s-au "pierdut" ...
Dacă ar fi să-l refacem "din cele ramase si cele casate dintre Hanse si Wegmannuri", s-ar pierde exact elementul prin care diferă de celelalte vagoane Timiş-2 ... Se pune întrebarea, dacă merită ? ...
0

#40 Useril este offline   Chagall 

  • Moderator
  • Grup: Moderatori
  • Postari: 10.114
  • Inregistrat: 18 martie 08
  • Sexul:nespecificat

Postat 08 octombrie 2008 - 21:11

Va multumesc mult pentru pozele cu Timis 2 articilat d-le Illés Mihai.
(Hálám õröké ûldözni fogja önt) :blush:

Aceasta postare a fost editata de Chagall: 08 octombrie 2008 - 21:24

0

Arata acest topic


  • (7 Pagini)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi